Budapestről valameddig Ázsiába

2016. augusztus 14. 08:42 - Powerpill

63. nap - Tibeti kultúrsokk

Lhásza - 2016.08.08

Amint tegnap írtam, a mai poszt kicsit átnyúlik a tegnapba, mivel a vonatozás leírása után nem akartam elkezdeni arról írni hosszasan, hogy milyenek az első benyomások Tibet fővárosáról. Hát előre csak annyit, hogy ez bizony teljesen más, mint bármi, amit Kínában láthat az ember.

Amint leszáll az ember a vonatról, rögtön szembeütközik, hogy itt azért kemény megszállás és elnyomás van. Katonák, ellenőrzőpontok mindenhol, ráadásul a propaganda olyan mértékű, hogy Kim Dzson Un is csak a száját nyalogatná, ha meglátná. Minden egyes épületre kötelező kitűzni a kommunista kína zászlóját (persze a tibeti illegális), minden egyes lámpaoszlopon ott virít egy műanyag verzió, sőt a kínai lampionok is mintha kötelezőek lennének, mindenhol. Az ember nem kerülheti el az eddigi pártvezérek, élükön Mao elvtárs képével díszített hatalmas emlékműve(ke)t, és a többi, kínai nyelven íródott politikai marhaságot, amik a két nép barátságát és a kínai néphadsereg hősies küzdelmét a gonosz buddhista szerzetesi elnyomás ellen hivatottak hirdetni. Már ez magában megérne egy elemző-bejegyzést, de ne politizáljunk, elvégre nem ez okozta az első kultúrsokkot, hanem a város zaja és építészete.

A város kicsi, ezt bátran írom le. Nemcsak kínai viszonylatban, hanem európaiban is, a méretek itt nem túl nagyok. Bár a kínaiak százezerszám települnek be, és épülnek az új lakónegyedek, azért a várost könnyedén körbe lehet gyalogolni (hosszú, de keskeny, mint Ulánbátor). Illetve lehetne, de mivel a város 3500 méter magasan épült, számunkra európaiaknak a mozgás eleinte elég fárasztó tud lenni, és inkább ajánlott a riksa vagy a taxi a mozgáshoz. És bár kicsik a méretek, a város olyan forgalmas, mint bármelyik másik kínában. Mozdulni nem lehet, a zaj és a légszennyezés elég szar, mindeni dudál, kiabál, valami zajt kelt.

Minket busszal vittek mindenhova, a külföldiek mozgása csak a városon belül szabad, azon kívül mindenhol ellenőriznek. Az érkezés estéjén kicsit körbegyalogoltam a szállás környékét, de csak módjával, hisz másnap reggel vezetett túra keretében mutattak meg mindent, ami érdekes. Az építészet elsőre megfogott, teljesen más, mint amit eddig láttam. Az összes belvárosi ház régi tibeti stílusban épült, és vigyáznak is rá, függetlenül a totál szegénységtől, ami itt uralkodik.

dsc02974.jpg

dsc03028.jpg

 A másik, ami elég éles váltás Kína után, az emberek kinézete. Az itteniek sokkal inkább hasonlítanak a perui indiánokhoz, akik a Nyugati aluljáróban pánsípoznak, mint a kínaiakhoz. A bőrük teljesen sötét, és más az arcberendezésük, mint bármelyik szomszéduké. A nyelv, amit beszélnek természetesen köszönöviszonyban sincs a kínaival.

Mi a reggelt egy sétával kezdtük a főtéren, ami a tibeti buddhizmus spirituális központja, illetve meglátogattuk az itteni Jokhang templomot. A hely előtt elképesztő mennyiségű ember imádkozott, égetett füstölőt az erre kialakított kemencékben, vagy mászkált körbe valami mantrát duruzsolva. A templomhoz a helyiek olyan hosszú sort alkottak, hogy nekik minimum 6-8 órába telt bejutni, mi turisták lévén azonnal bent voltunk.

dsc02978.jpg

dsc02986.jpg

dsc02976.jpg

Az őslakosokkal való bánásmód, és kivételezés itt mutatkozott meg igazán. A hatalom őket minden eszközzel korlátozza, hogy azt csinálják, amit szeretnének. Amikor befelé menet mentünk a templomba, szemtanúja voltam, hogy a kínai biztonsági őr úgy megtép egy tibeti nőt, mivel az a sort megkerülve sietet volna éppen be, hogy annak elszakadt a ruhája, és jónéhány hajszála maradt a náci őr kezében. Így bánnak itt az emberekkel, meg sem kérdezik, mit miért akarnak, hanem rögtön ütnek, vernek, rúgnak. Én mondjuk az összes vallást gyűlölöm, de nem tartom elfogadhatónak, hogy egy ember, aki lehet, hogy az éppen haldokló családtagja miatt igyekezett áldásért, ilyen attrocitácokat szenvedjen. Senki nem tudott tenni semmit, a vezetőnk szerint egész családok tűntek már el, mert szembeszegültek a rezsimnek. A nő is beletörődve a helyzetébe, szépen visszament a kilóméteres (ez nem túlzás) sor végére.

Bent a templomban fotózni nem lehetett, de megpróbálom leírni, mi várja az embert egy ilyen helyen: több, mint 500 éves, teljes részletességgel kidolgozott faragványok, szobrok és falfestmények, amikből csak úgy süt az ősiség. A kínaiaknak elég nehéz dolguk lesz elpusztítani ezt a kultúrát, de rajta vannak aktívan. Sajnos a templom belsejében található "tárgyak" között meg kell említenem a megszámlálhatatlan han turistát, akik szarva mindenre másznak fel az összes helyre és tapicskolnak össze mindent, hogy a hülye szelfijeiket megcsinálják. A helyiek csak megvető pillantásokkal tudják ezt tudomásul venni, szólni szerintem nem szólhatnak. Mindenesetre próbáltunk nem tudomást venni ezekről a dolgokról, mert csak elrontanák az élményt. Mi csak mentünk, és gyönyörködtünk az alkotásokban, elvégre ezért jöttünk. A templom tetejére kiérve aztán gyönyörű kilátás nyílik a Potala palotára, ahova délutáni utunk vezetett.

dsc02994.jpg

dsc03008.jpg

dsc03011.jpg

dsc03013.jpg

A Potala számomra mindíg is a világ egyik csodája volt, és nehéz volt elhinni, hogy végre élőben is láthatom. Valami egészen lenyűgöző épület, nehéz betelni vele, de sajnos ehhez elég kevés időt bocsátanak az ember rendelkezésére. Kezdjük azzal, hogy a belépő a négyszeresébe kerül, mint a Tiltott városba, amit a kormány tesz természetesen zsebre, cserébe viszont kapunk összesen egy órát, hogy végigjárjuk ezt a hatalmas épületet, annak minden műalkotásával együtt. Az 1000 szobából (amik mindegyike imahely volt, nem lakórész), ma csak 27-et lehet meglátogatni, a többit a kommunisták elpusztították, de erre is lényegében teljesen nonszensz az 1 óra. Megnézhetjük a Dalai Láma egykori lakhelyét, ami igencsak szerény a palotához képest, illetve rengeteg kis szentélyt, ahol ősöreg szobrokat és iratokat tartanak. Fényképezni természetesen nem lehet bent, amit még az elnyomók is betartanak valami miatt. A túra nagyon jól ki van jelölve, de gyakorlatilag teljesen élvezhetetlen a dolog, mivel százszámra áramlanak bent a kínaiak tolongva, és lökik az embert tovább. Megállni és valamit hosszú percekig nézni emiatt is, meg az időkorlát miatt is lehetetlen. Számomra mégis egy életreszóló élmény volt, de vissza kell jönnöm, ha ezek a mandulaszemű rohadékok eltakarodtak innen, és kiélvezni a helyet úgy, ahogy én szeretném. Íme a domboldal, mind a négy irányból (kb):

dsc03039.jpg

dsc03054.jpg

dsc03060.jpg

dsc03067.jpg

Az időnk letelte után egy páran leszakadtunk a csoporttól, és gyalog mentünk vissza a szállásra, amivel szépen el is ment a nap, de a java még csak most kezdődött, hisz az ügynőkség szervezett egy vacsorát, hogy ott mindenki elmondhassa gondját, baját, ami volt rendesen, de én csak a sajátomat fogom leírni, mert nem könyvet írok.

Kezdődött az egész azzal, hogy Pekingben kaptam egy emailt, hogy a Nepáli határ le van zárva, mert pár napja elmosta egy földcsuszamlás az utat, így repülni kell Lhászába, ami miatt a túra költségei 200 dollárral megemelkedtek. Na most, én ma megtudtam, hogy a határ a földrengés óta zárva van, az út soha nem készült el, és nyílt meg, szóval a repülésről már hónapokkal ezelőtt tudtak, mégis szárazföldi túrának volt meghirdetve, ami miatt én az egészet választottam. Természetesen, mivel az Everesttől vissza is kellett mennünk Lhászába, ami nincs közel, így egy nappal rövidebb lett a túra, de ez az árat nem befolyásolta. Én követeltem, hogy mindent, ami a túra leírásban szerepel, mutassanak meg, vagy adják vissza a pénzemet, és természetesen a 400 dolláros repülőjegyet sem voltam hajlandó elfogadni (ők állták a felét, ezért volt nekem "csak" 200), mert egy hasraütés szerű számnak tűnt az egész. A végén én olyan torkaszakadtából üvöltöztem a képviselővel, hogy az nem volt hajlandó tovább foglalkozni velem, és ki akart dobni a túráról, persze a pénzemet megtartva. Amikor a kedélyek lehiggadtak, és nyilvánvalóvá tettem, hogy ha ez így lesz, annak nagyon csúnya következményei lesznek, felhívta a főnökét, egy kínait természetesen, aki este a szállodában találkozott velem. Egy társammal együtt magyaráztuk neki a problémánkat, és hogy minket nem a pénz érdekel, hanem, hogy megkapjuk, ami miatt idejöttünk. Végül átírták a programot, és belezsúfoltak szinte mindent, ami az eredeti tervben szerepelt, a repülőjegy árát meg levitték miután megmutattam nekik, hogy bizony az 100 dollárral alacsonyabb, amint amit ők nekem kiszámláztak. Így végül is mindenki boldog volt, de természetesen mindnyájan olyan visszajelzést hagyunk a TripAdvisoron, hogy azt nem teszik ki az ablakba. Ja, és az én problémám volt a legkisebb, volt olyan, akit deportálni akartak, mert nem volt rendben a papírmunka, amit az ügynökség kiállított.

Hát így ért véget ez a nap. Holnaptól nem írok napi bontásban Tibetből, csak egy összefoglalót majd Nepálból, mert túl értékes az időm.

Címkék: Tibet Lhásza
16 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://foldonvizen.blog.hu/api/trackback/id/tr9410408990

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Darth Revan 2016.08.14. 20:55:37

Szerintem az idegenvezeto szabta meg nektek az egy oras idokorlatot, a Potala palotaban, minket nem siettettek, amikor ott jartam.

A diktatura meg azert eleg slampos: a mi csoportunkhoz is felszallt egy rendor, amikor elindultunk Lhaszabol, de a masodik napon allitolag beteg lett es nem jott velunk tovabb. Viszont a buszon hagyta a kabatjat es a sapkajat es az ellenorzo pontok elott az egyik amerikai/kinai utitarsunk beoltozott rendornek, hogy nehogy eszrevegyek, hogy nincs velunk es a papirokat az idegenvezeto pecseteltette :)

bombázótiszt 2016.08.14. 22:59:46

De, van időkorlát. A belépéstől számított egy óra (bár erre nem emlékszem, lehet hogy azért több) alatt el kell hagyni a palotát. A helyi idegenvezetőnk nagyon be volt tojva, hogy ki ne csússzunk az időből, nem rajta múlt, nagyon jó fej volt.

Battenfeld 2016.08.14. 23:16:44

"jónéhány hajszála maradt a náci őr kezében" Vicces, hogy egy kommunistát nácinak hívsz.
"Én mondjuk az összes vallást gyűlölöm" Én ateistának vallom magamat, de ezt leírni elképesztő primitívségre vall. Nem olvaslak tovább, mert nem vagy rá méltó.

Flúgatlan 2016.08.15. 06:48:32

@Battenfeld: <<"Én mondjuk az összes vallást gyűlölöm" Én ateistának vallom magamat, de ezt leírni elképesztő primitívségre vall>>

Egyetértek. Amúgy érdekes a cikk nekem is, hisz nem jártam arra, de ez a mondat egy elfogult, szemellenzős szerzőre utal. Azaz a fene tudja, hol torzít a tudósításban még a szemüvege.... A leírás mindezek ellenére érdekes. Kösz.

(Ja, én keresztény vagyok, de nem gyűlölöm a többi vallást, így a ateizmus harcos vállfaját sem.)

Zirowe 2016.08.15. 08:19:49

"Én mondjuk az összes vallást gyűlölöm"

Eh..

teleorman 2016.08.15. 08:23:59

"Én mondjuk az összes vallást gyűlölöm" - hát biztos az összes vallás is gyűlöl Téged. No mneg ha a vallást gyűlölöd, akkor mit érzel a kommunizmus, nácizmus - és hogy kicsit tközelebb kerüljünk a mi rögvalóságunkhoz - mondjuk habonyárpi vagy rogántóni iránt. Ök, a vallással ellentétben, nem csak úgy vannak, hanem meg is károsítanak.

2016.08.15. 08:40:59

Kedves Poszter! Gyulolod az osszes vallast, koztuk a tibetit is ezek szerint, de azert elmesz Lhászába, a vallasi vezeto volt lakhelyere, es kevesled az 1 orat amit kaptal, fikazod a kinai helytartok es turistak viselkedeset a helyiekkel szemben akiknek egesz eletvitelet athatja a buddhista hitvilag es akiket osszeverve megtepve visszazavarnak a kilometeres sor vegere. Ezekutan botranyt rendezel, mert nem akarsz repulni, egy olyan helyen ahol az elnyomok miatt csaladok tunnek el ennel sokkal kevesebbert.
Most akkor megkerdezem: Te normalis vagy amugy, vagy osszekamuztad ezt a posztot, hogy legyen mivel verneda nyalad?!

rearwindow 2016.08.15. 11:37:26

ne haragudj de ez a pocskondiázó alpári stílus eléggé elrontja az írást :(

pushup 2016.08.15. 12:39:39

mi baj van azzal, ha valaki gyűlöli a vallásokat? azt az eszközt, amit a hatalom évezredek óta arra használ, hogy a paraszt ne kérdezzen, ne okoskodjon, csak fizessen?

midnight coder 2016.08.15. 13:33:11

@pushup: Miért, van olyan ország, ahol az ateista nem fizet adót ?

midnight coder 2016.08.15. 13:34:16

@Battenfeld: " Vicces, hogy egy kommunistát nácinak hívsz."
Én sem kommunistáznék le egy hozzájuk képest viszonylag ártatlan nácit.

masada 2016.08.15. 15:45:51

Én az összes vallást gyűlölöm....?! Akkor mi a szart utazgatsz Tibetbe..az ilyen emberektől hànyingerem van

Voznyák Pista2 2016.08.15. 16:14:47

@teleorman:

"és hogy kicsit tközelebb kerüljünk a mi rögvalóságunkhoz - mondjuk habonyárpi vagy rogántóni iránt. Ök, a vallással ellentétben, nem csak úgy vannak, hanem meg is károsítanak."

:))) Szép hely az a Tibet, de a Rogantoni gebedjen meg. :)))
Vicces vagy

bombázótiszt 2016.09.03. 21:28:53

Még egy megkésett komment a vallás kérdéséhez. Magam is ateista vagyok, de az hit, amit Tibetben a helyiektől láttam, lenyűgözött. A fél világot beutaztam, de ilyen erős hitet sehol máshol nem tapasztaltam. Kína sosem fogja a tibetieket megtörni, ha meg tudják őrizni a hitüket. Mondjuk másuk sem nagyon van... Persze, hogy a kínaiak mindent megtesznek hogy megnehezítsék a tibetieknek a vallásuk gyakorlását, de nagyon bízom benne, hogy nem sikerül a hitüket megtörni.
Ja, és ha már vallás, akkor buddhizmus...
Budapestről valameddig Ázsiába
süti beállítások módosítása